Bicepspees ontsteking

Last van een zeer pijnlijke schouder? En zit de pijn aan de voorzijde van de schouder? Dan zou het goed kunnen dat je last hebt van een bicepspees ontsteking, ook wel biceps tendinitis genoemd.

Een bicepspees ontsteking kan erg pijnlijk zijn. Als de klachten hevig zijn dan ervaar je vaak een scherpe stekende pijn rond je schouderkop. Vooral je arm voorwaarts heffen of dingen tillen lukt niet vanwege de pijn. In de nacht kunnen de klachten erger worden. Dit zijn specifieke kenmerken van een bicepspees ontsteking.

 

Kenmerken van een bicepspees ontsteking:

  • Scherpe pijn voorzijde schouder
  • Pijn bij voorwaarts heffen arm
  • Soms pijn in de nacht
  • Pijn kan weken tot enkele maanden aanhouden
  • De pijnlijk plek op de schouder is duidelijk aan te wijzen en wordt erger als je op de plek drukt met je vingers

Therapie

De therapie bestaat uit een combinatie van rust en oefeningen. Een fysiotherapeut kan je helpen met de juiste oefeningen. Ontstekingsremmers kunnen helpen wanneer afwachtend beleid niet tot resultaat leidt. Ook kan een huisarts je naar een orthopeed verwijzen. De orthopeed kan dan besluiten een injectie met ontstekingsremmers te geven.

Oefeningen
Hieronder vind je een overzicht met oefeningen die je kunt doen wanneer je last hebt van een bicepspeesontsteking. Het is belangrijk om de oefeningen zoveel mogelijk pijnvrij uit te voeren.Dit is niet altijd mogelijk maar probeer hier zo veel mogelijk naar te streven. Je kunt de oefeningen 1 a 2 keer per dag uitvoeren maar wees terughoudend wanneer je klachten hevig zijn. Merkt je dat je klachten minder worden? Dan kun je zwaardere oefeningen gaan doen.

Oefening 1

  1. Ga op je rug liggen.
  2. Buig en strek de elleboog.
  3. Doe dit een keer of 10.

Toelichting: meestal kun je deze oefening pijnvrij uitvoeren.

Oefening 2

  1. Ga op je rug liggen
  2. Plaats je elleboog in je zij
  3. Roteer je arm rustig naar buiten toe
  4. Herhaal dit ongeveer 10 keer

Toelichting: oefen in een klein en pijnvrij traject. Probeer uiterste standen te vermijden omdat dit vaak de pijn opwekt.

Oefening 3

  1. Ga liggen in ruglig
  2. Plaat je elleboog in de zij en hef je arm rustig naar boven toe en weer terug
  3. Herhaal de oefening ongeveer 10 keer

Let op: vermijd pijn en je hoeft de arm niet helemaal te heffen als dit pijnlijk is.

Oefening 4

  1. Ga staan voor een gladde muur/deur
  2. leg je hand plat op de muur /deur
  3. Schuif van beneden naar boven en weer terug
  4. Herhaal de oefening ongeveer 10 keer

Let op: voer de oefening rustig uit en vermijd pijn. Het is niet het doel zo hoog mogelijk te reiken. Het doel is om pijnvrij te bewegen.

Oefening 5

  1. Zoek een steunpunt zoals een stoel, tafel of bank
  2. Buig een beetje voorover en laat je pijnlijke arm hangen.
  3. Bungel je arm rustig heen en weer.

Toelichting: het rustig heen en weer bungelen van je arm kan ontspanning geven in de pijnlijk schouder. Een gewichtje van 0,5 of 1 kg. geeft wat tractie aan de arm en kan voor meer ontspanning zorgen.

Bovenstaande oefeningen pijnvrij?

Bovenstaande oefeningen pijnvrij? Ga dan verder met de onderstaande oefeningen.

Oefening 1

  1. Ga zitten en hou je arm dichtbij je lichaam
  2. Strek je elleboog omhoog maar probeer je arm zo dicht mogelijk bij je lichaam te houden (niet voorwaarts strekken dus)
  3. Beweeg in hetzelfde traject weer terug

Toelichting: Het is noodzakelijk de arm helemaal omhoog te strekken. Het is vooral belangrijk dat de oefening pijnvrij uitgevoerd kan worden.

Oefening 2

  1. Ga liggen in zijlig en plaats de elleboog in je zij.
  2. Roteer de rustig heen en weer maar vermijd pijn.

Toelichting: vermijd pijn tijdens de oefening

Oefening 3

  1. Ga liggen in zijlig
  2. Hef de arm rustig zijwaarts omhoog 

Toelichting: Vermijd pijn tijdens de oefening

Oefening 4

  1. Ga liggen in ruglig 
  2. Help met de pijnvrije arm de pijnlijke arm naar boven heffen.
  3. Beweeg weer terug.

Toelichting: bij deze oefening wordt je pijnlijke arm ondersteund met de pijnvrije arm

Oefening 5

  1. Ga liggen in ruglig 
  2. Help met de pijnvrije arm de pijnlijke arm helemaal naar achteren heffen.
  3. Beweeg weer terug.

Toelichting: bij deze oefening wordt je pijnlijke arm ondersteund met de pijnvrije arm

Oefening 6

  1. Ga liggen in ruglig 
  2. Beweeg je arm helemaal naar achteren toe

Toelichting: voorkom pijn in je schouder

Oefening 7

  1. Ga liggen in zijlig
  2. Hef de arm rustig zijwaarts omhoog 

Toelichting: Vermijd pijn tijdens de oefening

Bovenstaande oefeningen pijnvrij?​

Bovenstaande oefeningen pijnvrij? Ga dan verder met de onderstaande oefeningen.

Oefening 1

  1. Hang een elastiek op
  2. Pak van boven en trek naar beneden en laat de arm weer rustig omhoog teruggaan.
  3. Herhaal de oefening ongeveer 10 keer.

Toelichting: zorg voor een ligt elastiek want de oefening moet gemakkelijk en pijnvrij uit te voeren zijn.

Oefening 2

  1. Ga liggen in ruglig met een gewichtje in je hand 
  2. Beweeg de armen naar boven toe zoals op de foto. Voer de oefening rustig, gecontroleerd en pijnvrij uit.

Toelichting: gebruik dumbels voor gewichten varierent van 0,5 tot 4 kg.

Oefening 3

    1. Ga liggen in ruglig met een gewichtje in je hand 
    2. Beweeg de armen rustig uit elkaar zoals op de foto

    Toelichting: gebruik dumbels voor gewichten varierent van 0,5 tot 4 kg.

Oefening 4

    1. Ga liggen in ruglig met een gewichtje in je hand. Met beide handen heb ik 1 gewichtje vast.
    2. Beweeg de armen rustig naar achteren en naar voren toe.

    Toelichting: gebruik dumbels voor gewichten varierent van 0,5 tot 4 kg.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.