Duimartrose komt veel voor. Het is een echte ouderdomsklacht en kan gepaard gaan met forse hinder en pijnklachten in het dagelijks leven.  In dit oefenprogramma richten we ons specifiek op duimbasis artrose. Duim basis artrose komt namelijk het meeste voor als we naar artrose in de duim kijken.

 

6 weken programma

In 6 weken leren we je oefeningen om de duim zo fit mogelijk te houden.

Duur - 6 weken

Programma in het kort

We bespreken de juiste duimpositie zodat je de duim zo min mogelijk op een verkeerde manier belast. Vervolgens leren we je oefeningen aan om de duim stabieler en sterker te maken. We bespreken handige tips om overbelasting van de duim te voorkomen en als laatste wat de optie’s zijn als geen van alles helpt.

 

Brace:
Wanneer je een brace of bandage voor de duim gebruikt, doe je deze met oefenen af.

Wat is duimbasis artrose?

Duimbasis artrose is slijtage aan de basis van het duim gewricht. Het kraakbeen is dan van slechte kwaliteit of is deels weg. De botdelen in een gewricht zijn met kraakbeen bekleed, zodat beide bot uiteindes soepel over elkaar geleiden. Bij artrose loopt het gewricht dus niet meer soepel en dat kan pijn veroorzaken. Je kan het gewricht soms horen en voelen knarsen.

De juiste duimpositie

De juiste duimpositie is van belang voor het voorkomen van overbelasting in het duimbasis gewricht.

Stands verandering

Doordat de stabiliteit van het gewricht minder wordt, en tevens de gewrichtsvlakken slechter worden, heeft de duimbasis de neiging om af te geleiden in het gewricht. De bot uiteindes staan dan niet meer goed ten opzichte van elkaar. Er ontstaan hierdoor geen mooie drukverdeling meer maar puntbelasting in het gewricht.

1. Maak met je duim en wijsvinger een o-tje. Zorg dat deze goed rond is.

2. Als je naar de zijkant van de duim kijkt moet hier een mooie C-boog ontstaan.

Het oefenprogramma

Hier wordt aan gewerkt.