Waarschijnlijk ben je recent geopereerd aan je knie en ben je op zoek naar oefeningen om je knie weer soepel te maken. Die ga je hier vinden!

Een knie operatie kan een ingrijpende gebeurtenis zijn. Net na een operatie is een knie vaak stijf en dik. Uiteraard hangt dat mede af van de zwaarte van de operatie. Een ‘nieuwe knie’ plaatsen of een ‘nieuwe voorste kruisband’ is nou eenmaal een zwaardere operatie dan alleen een kijkoperatie of een meniscus operatie.

Eerste 6 weken

Gemiddeld genomen zal de knie in de eerste 6 weken qua zwelling afnemen. Deels komt dit door het natuurlijke herstel van het lichaam en deels kun je dit stimuleren door spierkracht- en mobiliserende oefeningen te doen. De mobiliserende oefeningen vind je op deze pagina. Wil je het trainingsschema voor knie spierkracht oefeningen (t/m 6 weken na de operatie) volgen? Klik dan op de link.

Je zult merken dat in de eerste 6 weken de stijfheid van de knie steeds minder wordt. 

Mobiliserende oefeningen

Je kunt onderstaande oefeningen veilig uitvoeren. Maar het is belangrijk je grenzen te respecteren. Ga niet forceren of door de pijn heen bewegen.

Hoevaak: 2 tot 5 keer per dag. Luister naar je knie, deze vertelt je namelijk of je teveel oefent. Wordt je knie dik, warm en pijnlijk na het oefenen probeer dan minder (intensief) te oefenen. Bij twijfel overleg je met je fysiotherapeut.

Hoelang: gemiddeld genomen zijn deze oefeningen voor de eerste 6 weken NA de operatie. 

Actief buigen / strekken knie in zit – heelslides

  1. Ga zitten op een stoel en doe je schoen uit.
  2. Pak een klein handdoekje en plaats je voet hierop. Door het handdoekje schuift je voet gemakkelijk over de vloer heen.
  3. Buig en strek je knie door je voet over de vloer te schuiven.

Let op: je kunt meer op het randje van de stoel gaan zitten zodat je knie meer ruimte heeft om naar voren en achter te buigen.

Passief buigen / strekken knie in zit – heelslides

  1. Ga zitten op een stoel en doe je schoen uit.
  2. Pak een klein handdoekje en plaats je voet hierop. Door het handdoekje schuift je voet gemakkelijk over de vloer heen.
  3. Haak met de voet van je ‘niet aangedane’ been, achter de voet van je ‘aangedane been’.
  4. Help nu met je niet aangedane been, het aangedane been heen en weer bewegen.

Let op: je kunt meer op het randje van de stoel gaan zitten zodat je knie meer ruimte heeft om naar voren en achter te buigen.

Knie strekken (actief)

  1. Ga zitten met het been gestrekt.
  2. Druk de knie in de bank.
  3. Houd dit 5 sec vast en herhaal 10 keer.

Variatie: je kunt een rolletje van ongeveer 5 a 10cm hoog onder je hak plaatsen, zodat je knie nog gemakkelijker kunt strekken.

Knie strekken (passief)

  1. Ga zitten en leg je been op een andere stoel
  2. Laat het been 30 sec. tot 2 minuten liggen.
    Voorkom pijn aan de knie.
  3. Herhaal dit een aantal keer.

Knie strekken (passief)

  1. Ga zitten en leg je been op een andere stoel.
  2. Geef lichte druk op de knie zodat de knie meer in strekking komt.
    Hou deze druk 10 sec. vast. Voorkom pijn aan de knie.
  3. Herhaal dit een aantal keer.

Knie buigen (passief)

  1. Ga staan en plaats je voet op de stoel.
  2. Beweeg je lichaam naar voren zodat je knie in buiging komt.
  3. Je kunt nu heel gemakkelijk je lichaam meer naar voren bewegen om meer de knie naar buiging te brengen.
  4. Ook kun je met je hand meer druk op de knie zetten.

Na 6 weken

Waarschijnlijk is de zwelling in je knie nu grotendeels weg. Daarnaast zul je merken dat de bewegelijkheid in je knie verbeterd is. Toch kan het zijn dat je knie nog niet goed buigt en strekt. Een fysiotherapeut kan je hier uiteraard bij helpen. 

Je kunt de oefeningen van deze pagina continueren na 6 weken als het resultaat nog niet goed is. 

Vragen?

Heb je vragen over dit artikel? Stel ze hier onder en ik beantwoord ze voor je.

12 Reacties
  1. Hoi,

    Mijn 7 jarige zoon is nu 4 dagen uit het gips na een flinke scheur in zijn mediale binnenband.
    Na het verwijderen van het gips heeft de arts de band gecontroleerd. Er was nog wat extra ruimte bij het buigen van verder was het goed. Bij de controle boog hij de knie een heel stuk, dit deed zoveel pijn dat mijn zoon van de pijn flauw viel.

    De eerste dagen zakte hij ook een paar keer door zijn knie als hij probeerder te lopen.

    Nu is zijn knie nog dik/warm. Ook is hij natuurlijk erg stijf. Hij loopt ook nog niet normaal, zijn deze oefeningen dan goed voor hem om de knie weer wat soepeler te maken?

    Groeten Karin

    • Hoi Karin,

      Kun je iets meer vertellen. Wat is er gebeurd, wanneer is het gebeurd, is hij geopereerd of heeft hij alleen gips gekregen? Hoelang heeft hij gips gekregen?

      Loopt hij op krukken? Heeft hij een kniebrace meegekregen?

      Heb je toevallig een verwijsbrief waar nog extra informatie opstaat over zijn knie?

      Groet,
      Sjoerd

      • Hij heeft zijn knie verdraait tijdens het skieen. (Is een wedstrijdskier). Bij de Mri 6 dagen later was een flinke scheur te zien. In totaal 6,5 week bovenbeen gips gehad, geen brace omdat ziekenhuis niet zo’n kleine maat had.

        Nu dus 4 dagen uit het gips en in deze tijd lastig fysiotherapie te vinden. Hij heeft geen krukken of iets dergelijks meegekregen
        Mag rustig aan weer bewegen. Nog 4 weken rustig aan doen.

        Op de verwijzing staat 6 weken na mcl ruptuur. In flexie geringe ….. mcl. Oefeningen op geleide van pijn en zwelling. Meer was niet te lezen.

        Ik heb de verwijsbrief maar die is lastig leesbaar

        • Hoi Karin,

          Het handschrift op de verwijzingen is vaak lastig te lezen. Daar kan elke fysio over meepraten.
          Het idee van 6,5 week gips is dat de binnenband (MCL staat voor: mediaal collateraal ligament) kan herstellen. Er komen dan namelijk geen zijwaartse of roterende krachten meer op de knie.
          Vaak zien we bij kinderen dat het herstel sneller en beter optreedt dan bij volwassene, dat is in jullie geval dus positief.

          Nu je zoon uit het gips is, moet de knie daar aan wennen. De spieren rondom de knie zijn waarschijnlijk afgenomen, de aansturing van de knie is (tijdelijk) slecht, de knie is stijf, en de buiging en strekking zijn beperkt. Dit is normaal in deze fase, dus ongeveer 6 weken na gipsperiode.

          Belangrijk is dat je ‘op geleide van pijn’ weer rustig gaat bewegen. Je knie leert dan als het ware weer hoe het goed moet bewegen, de beweeglijkheid neemt toe en de knie krijgt impulsen om verder te herstellen. Mobiliserende oefeningen moet je in deze fase rustig en gecontroleerd uitvoeren: zoals oefening 1 ‘actief heelslide’. Gaat dit goed, dan kun je ook met oefening 2 ‘ passief heelslide’ aan de slag. Voorwaarde is wel dat je geen pijn forceert. Dus je zoon beweegt steeds tot de grens. Hij zal merken dat de beweeglijkheid langzaam zal toenemen met de komende dagen/weken.

          Oefeningen 5 en 6 waarbij je de knie wat meer passief doorbuigt, daar moet je nog voorzichtig mee zijn. Begin dus eerst rustig met oef. 1 en 2.

          Lees ook het artikel over knie versterkende oefeningen. Hier staan namelijk goede oefeningen in die hij ook voorzichtig en zonder pijn zou kunnen doen.

          Succes Karin!

  2. ik heb nog steeds klachten in mijn knie holte.
    Ik heb een nieuwe knie volledig zit er nu anderhalf jaar in.
    Buigen tijdens het fietsen gaat nog niet geweldig druk mij van de fietszadel af.
    Trap lopen gaat ook moeilijk eerste stukje buiging doet pijn als ik daar door heen ben gaat redelijk bij de eerste trede.
    Wandelen gaat goed.mijn vraag wat moet ik doen fysio weet het ook niet.

    • Hoi,

      Het is heel lastig om je vraagt te beantwoorden met de (weinige) informatie die ik van je heb.
      Ik zie vaak wisselende resultaten na een nieuwe knie. Sommige patiënten ervaren weinig pijnklachten, maar helaas is er ook een groep die pijn blijft houden.
      Kijk of je eigen fysiotherapeut je verder kan helpen. Ga het gesprek aan dat je nog niet tevreden bent met het resultaat. Kom je er niet uit? Dan kun je altijd nog op zoek naar een andere fysiotherapeut wellicht in hun eigen praktijk. Anders daar buiten.

      Succes!

  3. Goedemorgen Sjoerd,

    Binnenkort (voor eind juli) voor ik geopereerd voor een kunstknie, ik ben al bezig met de oefeningen na de operatie, b.v. trap lopen e.d. Maar er zijn toch ook nog oefeningen om vòòr de operatie?, om de spieren te versterken. Kunt u mij misschien hierbij suggesties geven?
    Met vriendelijke groet,
    Aad de Koning

    • Beste Aad,

      Goed dat je alvast aan het voorbereiden bent voor je operatie. Hoe sterker je de operatie in gaat hoe beter.
      Doe in ieder geval deze oefeningen Knie versterken na operatie. Wellicht zijn sommige te licht, maar kijk even of er oefeningen tussen zitten waarvan je merkt dat ze nog wat doen.

      Daarnaast kun je nog 2 oefeningen doen qua kracht en stabiliteit.
      – single leg balance. 10 stabiliserende oefeningen knie
      – Squat (zitten, staan, zitten, staan) Lijkt wellicht een kinderachtige of simpele oefening omdat deze oefening zo basis is. Maar dit is een beweging die veel kracht kost en daardoor goed is om de bovenbenen sterker te maken. Omdat je geopereerd wordt aan een nieuwe knie ga ik er van uit dat je hier toch enige moeite mee hebt. Wellicht heb je er zelfs wat pijn bij. Maak de oefening makkelijk uitvoerbaar voor je zelf. Pak en stoel en ga kijken of je 10 a 20x kunt zitten staan. Doe dit als set van 2 a 3. Je zult merken dat dit vermoeiend is.

      Succes met de operatie.

      Laat een weten hoe het gegaan is. Wellicht kan ik je nog helpen met nieuwe oefeningen.

      Groet,
      Sjoerd

      • Hallo Sjoerd,

        Bedankt voor je snelle reactie, zojuist gehoord dat ik op 16 juni bij de Anesthesist een afspraak heb, dus kan ik nog even de oefeningen goed doen.Ik hou je op de hoogte en bedankt alvast voor de oefeningen.
        Met vriendelijke groet,
        Aad de Koning.

  4. Hallo…
    Ik was google aan het afzoeken naar hulp voor men knieeen…ik heb patellafemorale chondropthie aan de beide knieeen…aan de linker knie heb ik in januari een artroscopie gehad omdat er steeds iets blokeerde…van dan af ging alles berg afwaards..ik durf bijna niet meer stappen en mijn beide knieen zijn zeer stijf..in het linker been heb ik totaal geen kracht meer.
    Ik stap nog steeds met 1 kruk en heb nog geen evenwicht..ik heb mijn oefeningen niet gedaan die me voorgeschreven werden omdat ik te veel pijn had.nu is de pijn minder maar de kracht en het evenwicht en het normale stappatroon is nog steeds niet inorde…moet ik doorzetten en de oefeningen doen die ik op u site vond ?
    Mvg

    • Hoi Cat,

      Een paar vragen zijn belangrijk voor mij om je vraag te kunnen beantwoorden.

      1. Hoe oud ben je?
      2. Wat was het niveau van activiteiten ruim voor de klachten begonnen? Met niveau van activiteiten bedoel ik, fietsen, wandelen, hardlopen.
      3. Hoe lang zijn de klachten al aanwezig?
      4. Hoe zijn de klachten begonnen?
      5. Weet je wat de chirurg gedaan heeft bij de artroscopie?

      Mvg,
      Sjoerd

Geef een reactie