Knie versterken na operatie

Knie versterken na operatie

Een knie-operatie zoals het plaatsen van een nieuwe ‘voorste- of achterstekruisband’, of het plaatsen van een ‘nieuwe knie’ is ingrijpend. Je zult merken dat na de operatie de spiermassa van het geopereerde been enorm is afgenomen. Vooral de bovenbeenspieren (quadriceps) en specifiek de vastus medialis. Dit is het spiergedeelte dat van de lies naar de binnenzijde van de knie loopt.

In dit artikel vertel ik je welke oefeningen je moet doen om de spiermassa zo snel mogelijk weer terug te krijgen.

Eerste 6 tot 8 weken

Vaak zijn de eerste 6 tot 8 weken na een knie-operatie de weken dat je nog voorzichtig moet doen. Het zou goed kunnen dat je met 1 of 2 krukken loopt om de knie nog te ontzien. Waarschijnlijk is de knie nog dik en heb je moeite met buigen en strekken.  

De eerste 6 tot 8 weken zul je merken dat de zwelling en pijn minder worden. Verder zal de bewegelijkheid van de knie toenemen, en vooral de buiging. 

Belangrijk: voer de oefeningen uit op geleide van pijn. Wanneer je merkt dat een oefeningen pijnlijk is, pas dan de oefening aan. Je kunt kiezen voor minder herhalingen, het been minder ver te heffen, of de oefening met minder kracht uit te voeren. Spiervermoeidheid zoals spierpijn is een normaal verschijnsel en betekent dat je de spier belast. Het trillen van de spier tijdens een oefening is ook een normaal verschijnsel van vermoeidheid. Dit zal gedurende de trainingsperiode steeds minder worden.

Spierversterkende oefeningen

Je kunt onderstaande oefeningen veilig uitvoeren.

Wanneer een oefening nog niet lukt, sla deze dan over en probeer de volgende oefening. Je kunt de oefening altijd later (een paar dagen of weken) weer proberen.

Hoevaak: 2 tot 5 keer per dag. Luister naar je knie, deze vertelt je namelijk of je teveel oefent. Wordt je knie dik, warm en pijnlijk na het oefenen probeer dan wat minder (intensief) te oefenen. Bij twijfel overleg je met je fysiotherapeut.

Hoelang: gemiddeld genomen zijn deze oefeningen voor de eerste 6 weken NA de operatie. Na 6 weken merk je wellicht dat de oefeningen niet zwaar genoeg meer zijn. Je zult dan nieuwe of zwaardere oefeningen moeten gaan doen.

quadriceps trainen in ruglig

Oefening 1.

Doel: quadriceps (bovenbeenspieren) activeren

  1. Ga zitten met een rolletje / opgerolde handdoek (van ongeveer 10cm) onder de knie.
  2. Strek de knie
  3. Hou dit 5 sec vast en herhaal 10 keer.
Quadriceps

Oefening 2. 

Doel: quadriceps (bovenbeenspieren) activeren

  1. Ga zitten op een stoel
  2. Strek het onderbeen en laat het weer zakken op de grond
  3. hou dit 2 tot 5 sec vast en herhaal 5 tot 10 keer.

Variatie:  nog te weinig kracht in het been om dit uit te voeren? Plaats het niet-geopereerde been achter het geopereerde been en help mee.

Oefening 3.

Doel: quadriceps (bovenbeenspieren) activeren 

  1. Ga zitten met het been gestrekt.
  2. Druk de knie in de bank
  3. hou dit 5 sec vast en herhaal 10 keer.

Oefening 4.

Doel: quadriceps (bovenbeenspieren voorzijde) trainen.

  1. Ga liggen op de rug
  2. hef het been gestrekt en leg weer neer.
  3. Herhaal dit 10 keer.

Oefening 5.

Doel: quadriceps (Vastus medialis) trainen

  1. Ga zitten met het been gestrekt.
  2. Draai het gehele been naar buiten toe, zodat de binnenkant van het been meer naar boven komt te liggen
  3. Hef het gehele been en laat weer rustig zakken.
  4. hou dit 5 sec vast en herhaal 10 keer.
Knie heffen been trainen

Oefening 6.

Doel: quadriceps (bovenbeenspieren) trainen

  1. Ga staan aan het aanrecht
  2. Hef het been dat je wilt trainen.
  3. Herhaal dit tot er spiervermoeidheid optreed. 

Oefening 7.

Doel: hamstrings (bovenbeenspieren achterzijde) trainen

  1. Ga staan aan het aanrecht
  2. Buig het onderbeen zodat de hiel omhoog komt.
  3. Hou dit 2 tot 5 sec vast. Herhaal dit 10 keer

Let op: Als de knie het buigen nog niet volledig toelaat, buig dan zo ver dit lukt.

Oefening 8.

Doel: hamstrings (bovenbeenspieren achterzijde) versterken

  1. Ga staan aan het aanrecht
  2. Strek het gehele been naar achter toe.
  3. Herhaal dit 10 keer

Oefening 9.

Doel: heup abductoren trainen

  1. Ga staan aan het aanrecht
  2. Strek het gehele been zijwaarts
  3. Herhaal dit 10 keer

Oefening 10.

Doel: heup buigers trainen

  1. Ga zitten op een stoel
  2. Buig het bovenbeen omhoog
  3. Hou 2 seconden vast en herhaal dit 10 keer

Extra stevigheid voor je knie?

Een kniebrace of kniebandage kan prettig zijn voor extra ondersteuning aan de knie.

Ik raad dit vooral aan bij mensen die veel knieklachten hebben en nog niet geopereerd willen worden.

Brace, bandage of combi
Een brace voorkomt dat je een bepaalde beweging niet kunt maken. Een bandage is meer een strakke kous en heeft daardoor meer een ondersteunde functie. Je ziet ook combinatie’s van deze 2, een bandage met belijningen voor extra ondersteuning. 

Welke heb ik nodig?
Dit hangt af van erg je knieklachten zijn. Bij zware instabiliteit waarbij je knie duidelijk naar binnen of buiten zwikt, of na een zwaar trauma is een klassieke kniebrace met veel support een goede optie zoals de Bauerfeind Genutrain S.

Bij matige instabiliteit kan een bandage of een combinatie hiervan een goede optie zijn. Bauerfeind biedt dit aan met de Genutrain brace. Ze hebben ervoor gekozen dit een brace te noemen maar eigenlijk vind ik het meer een bandage met extra support.

 

Goede of slechte kwaliteit
Bauerfeind vind ik zelf een goed merk en ik werk graag deze braces. Andere goede merken zijn: Push Sports, en Thuasne. Je voelt duidelijk kwaliteitsverschil tussen deze brace en een goedkopere. Blijf graag weg van de braces die op Aliexpress worden aangeboden. Hiervan is de kwaliteit helaas erg slecht.

Helaas worden steeds vaker door Nederlandse webshop aanbieders ook braces van Alieexpress aangeboden. Helaas gebeurd dit ook op Bol.com en deze kniebrace is hier een voorbeeld van. Ik heb deze zelf besteld via Aliexpress en de kwaliteit van dit product is echt om te huilen. Lees daarom eerst goed de reviews over een brace maar beoordeel ook of de reviews betrouwbaar en echt zijn. Ga er vanuit dat een goede kniebrace/bandage minstens 40 euro kost. 

Wil je toch voor een goedkopere bandage gaan dan raad ik deze aan. Deze merkloze bandage heeft echter geen extra steun maar voldoet als bandage.

Heb je vragen over een bandage of brace? Laat dan een comment achter onderaan deze pagina.

Na 8 weken

Na een periode van 8 weken kun je de oefeningen langzaam gaan verzwaren als de knie dit toe laat. Op fysiologisch niveau is de knie aan het herstellen en de belastbaarheid is inmiddels iets vergroot. Waarschijnlijk zal de knie nu iets minder dik zijn, en wellicht ook minder warm. Je zult waarschijnlijk gemerkt hebben dat de oefeningen van de eerste 8 weken steeds gemakkelijker gaan. Hoewel het kan zijn dat de knie nog wel iets gevoelig is mag je in veel gevallen toch de moeilijkheidsgraad van de oefeningen laten toenemen. Let wel op, als je nog echt veel pijn hebt na het doen van de oefeningen, dan is het beter nog even te wachten met het verzwaren van de oefeningen. Twijfel je hierover, overleg dan met een fysiotherapeut. Hij/zij kan hier een goede inschatting over geven.

36 reacties op “Knie versterken na operatie”

  1. 30 augustus heb ik een tweede halve knieprothese gekregen. Wat mij het meestrijden was gebleven was de pijn in het been doordat ik bij het lopen niet goed “afrolde” nu probeer ik er goed op te letten. Maar wat kan ik doen om het te voorkomen? Daarbij kan het herstel niet snel genoeg gaan. Moet ik mij ongerust maken dat ik mijn knie niet kan buigen, geen spierkracht heb en dus met ondersteuning mijn been op krukje of in bed moet leggen.

    1. Sjoerd Commandeur

      Hoi Jet,

      Bedankt voor je verhaal.
      Je bent nu 1,5 week verder na de operatie. Dat is nog heel kort. Het afrollen kun je stimmuleren door grotere stappen te zetten maar dat is zo net na de operatie heel lastig. Ik zou vooral proberen te focussen op het looppatroon tijdens het lopen. Maar om wellicht is dat de eerste weken nog wat te veel gevraagd. De punten die je beschrijft zijn niet zorgelijk. Het is niet gek dat je nog niet volledig kunt buigen en geen spierkracht hebt. Wel is het belangrijk om nu te starten met mobiliserende oefeningen. Knie mobiliserende oefeningen

      Mocht je er niet uit komen laat het mij dan weten dan kan ik je helpen.

      Gr. Sjoerd

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *