Nieuwe heup prothese oefenprogramma

Revalideren na een nieuwe heup

Je bent geopereerd aan je heup en hebt een prothese gekregen. We noemen dit een “THP” of “Total Hip Prothese”. In dit oefenprogramma vind je een compleet overzicht met oefeningen die je thuis kunt doen om zo goed mogelijk te revalideren. 

Ben je voor een andere reden aan je heup geopereerd? Dat kun je ook deze oefeningen gebruiken wanneer je de spieren rond de heup wilt versterken.

Verschillende operatie technieken

Er bestaan een aantal verschillende operatie technieken voor het plaatsen van een nieuwe heup.

  1. Voorste benadering (meest nieuwe operatie techniek)
    Deze is steeds populairder aan het worden omdat mensen na de operatie sneller naar huis kunnen en minder pijn ervaren.
  2. Achterste benadering (posterolateraal)
    Deze operatie techniek wordt nog heel veel uitgevoerd. Alleen bij deze techniek moeten spieren worden los gemaakt waardoor tijdens de revalidatie periode meer pijn ontstaat.
  3. Zijwaartse benadering

Eerste 6 weken

Hoevaak oefenen?

Onderstaande oefeningen kun je 3 tot 6 keer per dag uitvoeren. Per oefenreeks ben je ongeveer 10 minuten bezig. Het kan zijn dat de oefeningen licht gevoelig zijn. Dat is prima, zolang er maar geen echte pijn tijdens of na het oefenen ontstaat.

Bewegingen die je niet mag maken

De eerste 6 weken na de operatie mag je een aantal bewegingen nog niet maken omdat we willen voorkomen dat de heup uit de kom schiet. Na 6 weken zijn de spieren rondom de heup goed hersteld en mag je alle bewegingen weer maken. Waarschijnlijk heb je vanuit het ziekenhuis hierover informatie gekregen.

De bewegingen die je moet voorkomen:

  1. benen over elkaar zitten
  2. wanneer je in een stoel zit naar de grond bukken; blijf in de stoel lekker rechtop zitten.
  3. wanneer je gaat staan vanuit zit hou je het geopereerde been zo veel mogelijk gestrekt.
  4. De heup niet meer dan 90graden buigen. Wanneer je iets wilt oppakken van de grond doe je dit in de schuttershouding.

Oefeningen

Voet buigen / strekken

  1. Buig en strek je voet langzaam heen en weer.

Doel: bloedcirculatie in het been bevorderen.

Total hip oefening

Billen aanspannen

  1. Span je billen aan en hou dit 5 secondes vast.
Trainen hamstring na nieuwe heup

Been in het matras drukken

  1. Druk je been gestrekt in het matras en hou dit 5 seconden vast.

Hiel over het matras laten geleiden

  1. Ruglig
  2. Schuif de hiel langzaam over het matras heen en weer.
hamstring trainen na total hip

Onderbeen buigen / strekken

  1. Ga staan
  2. Buig en strek je onderbeen zoals op de foto.
Oefening been zijwaarts bewegen na nieuwe heup operatie

Been zijwaarts heffen

  1. Ga staan
  2. Beweeg je been zijwaarts op en neer.
  3. Zowel linker- als rechterbeen

Been achterwaarts heffen

  1. Ga staan.
  2. Strek het been naar achteren.
  3. Doe dit voor het linker- en rechterbeen

Knie voorwaarts heffen

  1. Ga staan.
  2. Hef de knie voorwaarts omhoog.

Balans op 1 been

  1. Ga staan.
  2. Hou vast met 1 of 2 handen aan een stoel of aanrecht.
  3. Ga staan op 1 been met lichte buiging van de knie.
  4. Hou dit 5 seconden vast.

Let op: dit is een balans oefening

oefening na nieuwe heup

Kuiten verstreken

  1. Ga staan.
  2. Hou je vast aan een stoel of aanrecht.
  3. Ga op je tenen staan en zak weer naar de grond.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *