Vroeg opstaan, niet bepaald een hobby van de meeste. Rond 7:00u gaat de wekker en dan begint het gevecht om uit bed te komen. Zo heb ik het ook jaren ervaren maar inmiddels sta ik met plezier om 5:45u op. Hoe dat komt, lees je hier.

Dat het dagelijks in de ochtend pijn doet om uit bed te komen, zal niets nieuws voor je zijn. Het is snel even douchen, aankleden en in de auto springen om aan te sluiten in de file. In de auto kun je dan rustig ontbijten en langzaam wakker worden. Het is geen slechte start van de dag maar het kan beter. Inmiddels ben je het zo gewend en weet je niet beter.

 

Voor mij was dit tot 1 jaar geleden de dagelijkse routine. Ik kwam dan wel nooit te laat op werk, hoefde ook niet erg te haasten maar de ‘gang’ moest er wel in blijven. Na 1 uur werken werd ik dan echt wakker, dan kwam ik in mijn ritme en kon de dag echt beginnen.

 

Per toeval luisterde ik een fragment van Tony Robbins waarin hij vertelt dat hij dagelijks vroeg opstaat en wat dat met hem deed. De kracht waarmee hij dit vertelde overtuigde me. De strekking van zijn verhaal was dat we energy verliezen doordat we steeds inactiever worden. We worden wakker, stappen in de auto en rijden naar het werk. Dan zitten we 8 uur op kantoor om vervolgens weer in de auto te stappen en naar huis te gaan. Thuis zijn we moe, belanden we op de bank en stappen weer in bed. Dit herhaalt zich 5 dagen per week.

 

Iedereen herkent dit wel. Je komt thuis bent moe van de werkdag en je wilt het liefst alleen maar op de bank liggen. Ik was dit gevoel zat en was daarom gemotiveerd om dit gedrag te veranderen. Ik was benieuwd wat het vroege opstaan me zou brengen en of ik er fitter van zou worden.

Wat doet wandelen met je hersenen?

Ik begon met 7 dagen actief te zijn. Dat betekende elke dag minimaal 30 minuten wandelen. Om het gemakkelijk te maken deed ik dit ‘s avonds na mijn werk. Tegelijkertijd zette ik mijn werker iets vroeger. Ik starte met elke dag 5 minuten eerder opstaan en beloofde mijzelf na het wakker worden direct uit bed te komen. Dus niet meer snoozen omdat de energie dan weg stroomt.

 

Taak: Probeer een periode van 7 dagen de wekker elke dag 5 minuten eerder te zetten. Bij het wakker worden sta je direct op en je begint met de dag. 

Na 1 week merkte ik dat ik energieker en makkelijker opstond. In 2 maanden tijd lukte het mij om om 5:45u op te staan zonder dit ‘s ochtends problemen gaf. 2x per week ging ik hardlopen of actief wandelen van 6:00u tot ongeveer 6:45u. Daarna was het douchen en naar het werk gaan. Het was een geweldig gevoel om te merken dat je om 08:00u ‘s ochtends super fit bent. Het voelt echt als of je de wereld voor jezelf hebt, er is immers nog bijna niemand op straat. In het voorjaar en de zomer zie je de zon prachtig opkomen. Dan besef je dat de ochtendzon echt heel mooi is. De energie die dat geeft is geweldig. Het voelt letterlijk alsof jij de regie van de dag in handen hebt, je voelt je onoverwinnelijk. Het geluksstofje endorfine is aangemaakt en daar kun je de rest van de dag van genieten. Samengevat: Ik merkte dat ik de dag energieker beleefde en dat ik meer genoot van de dag. Ik zag alles positiever in en kon beter met tegenslagen omgaan.

Dit inzicht en gevoel wil ik ook aan andere meegeven. Het is een kleine aanpassing in je leven dat zo veel verandering te weeg brengt. Het probleem is alleen dat veel mensen niet vroeg willen opstaan. Ze zien hier enorm tegen op. Dat komt voornamelijk omdat ze dan het gevoel hebben dat ze nog korter kunnen slapen en dan niet genoeg energie voor de dag hebben. Het omgekeerde is echter waar. Je krijgt juist meer energie.  

Voor mij heeft het vroege opstaan dus veel opgeleverd. Ik sta nog altijd vroeg op en zal dit voorlopig nog vasthouden. Mijn volgende stap is om te proberen mijn ritme naar 5:30u te zetten omdat ik dan nog meer tijd heb voordat de dag begint.

Ben je nieuwsgierig geworden? Op internet vind je veel verhalen en podcasts hierover. Ga de uitdaging aan en geef je zelf 7 dagen. In 7 dagen ga je al verandering merken.

Succes, want je kunt dit!

Geef een reactie